ראיון של סטודנט שנה ג' אצל מנחה פוטנציאלי לתואר שני הוא מעין ראיון
עבודה בו שני הצדדים מעוניינים בהיכרות אחד של השני כדי להחליט אם כדאי להם לעבוד
ביחד.
בדרך כלל המנחה ישאל בהתחלה שאלות על אופי המסלול שעשיתם במהלך התואר,
הקורסים וכו' מן הסתם ההתמקדות תהיה בנושאים/קורסים הקשורים לתחום המחקר של המנחה.
בהמשך המנחה יכול אף לבחון את הידע של הסטודנט בתחומים הרלוונטים.
משעבר שלב ההתרשמות יעבור הראיון לחלק השני שבו יפרוס המנחה בפני הסטודנט
את תחומי המחקר במעבדתו ואת הפרויקטים הספציפיים שעוסקים בהם כרגע וזאת מתוך מטרה
שהסטודנט יכיר את העשיה המדעית הנוכחית ויראה אם הוא 'מתחבר' אליה. לעיתים
הפרויקטים במעבדה מסוימת מאד קרובים באופיים ולעיתים סוגי הפרויקטים מגוונים וכוללים
מגוון שיטות. הכל תלוי באופי המנחה וסגנון עבודתו.
בשלב השלישי של הראיון ידוברו נושאים טכניים יותר כגון מלגה, הרשמה וכו'.
לאורך הראיון מומלץ לשאול שאלות ולהראות התענינות ואסרטיביות.
התכוננות לראיון:
- לחזור על נושאים רלוונטים מהקורסים.
- לעבור על מאמר או שניים אחרונים של המנחה רק כדי להכיר את העיסוק הנוכחי ואת עולם התוכן של המנחה.
- להגיע עם גליון ציונים.
- להראות התלהבות ומוטיבציה.
אתמול הייתי בראיון אצל עירית גת ויקס ואצל ניר בן טל מאת"א. אני אנסה לכתוב כאן את כל השאלות שנראות בעיני חשובות שהם שאלו אותי כדי שזה יעזור באמת לאחרים להתכונן טוב...
השבמחקשאלות כלליות:
* תספרי לי קצת על עצמך.
* מה זה מכון טל?
* איזה תואר תקבלי בסוף השנה?(שאלה שלא בדיוק ידעתי מה לענות.. אז אמרתי מדעי המחשב\ביולוגיה)
* למה את מתעניינת דווקא בת"א?
* איזה תחום בביואינפורמטיקה מעניין אותך?
* מה את רוצה לעשות בעתיד?
אני אמרתי שאני מתעניינת בתכנות לצרכים ביולוגיים יותר מתכנות רגיל. אז הוא ביקש ממני לתת לו דוגמאות כמו:
* תני דוגמא לפרוייקט שכתבת באיזשהוא קורס בתכנות שלא קשור לביולוגיה.
* תני דוגמא לאלגוריתם שיישמת במהלך הלימודים\עבודה.
אח"כ שאלו אותי שאלות על קורסים ספציפיים שעשיתי:
במבוא לביואנפורמטיקה:
* איזה שיטות לחישוב MSA למדנו?
* ב sequence alignment איזה אלגוריתם\מים למדנו?
* בעצים פילוגנטיים איזה שיטה למדנו והשתמשנו? איך זה עובד- באופן כללי הוא לא ממש ציפה שאסביר את כל הפרטים אבל כן את העיקרון...
* אם אני יודעת מה זה microarray . פשוט היא ניסתה לתת לי דוגמא של פרוייקט שהם עושים עם תוצאות של הבדיקה...
בקשר לתכנות אבולוציוני:
שאלו אותי אם אני יודעת על clustering, עניתי שכן ואז קצת הסברתי על השיטות שלמדנו ואיך עשינו את זה בMATLAB, שזה דווקא די הרשים אותה. היא אמרה שזה יפה שמלמדים אותנו(לא בכל מקום מלמדים את זה...)
אם אני יודעת מה זה HMM? עניתי שלמדנו את הנושא לא באופן יותר מידי מעמיק בביוסטטיסטיקה ב', ונתתי את הדוגמא שעוזי חדד שם לנו במודל לשימוש בזה..
במידול מולקולרי:
מה בדיוק לומדים שם? הסברתי בכלליות(לא נכנסתי לפרטים) נתתי דוגמאות לאלגוריתמים שחנוך סנדרוביץ לימד וגם על הפרוייקט שלרה עושה לנו עכשיו.
אם אני יודעת מה זה שימור אבולוציוני? מה אפשר ללמוד מזה לגבי תכונות ופעילויות של חלבונים?
אח"כ הם הציגו לי שאלות שמענינות אותם לחקור. כלומר, סוגים של פרוייקטים שאולי הם יכולים להציע לי ושאלו אם זה מעניין אותי, מדר אלי?
היו גם שאלות שלא ידעתי לענות עליהם בגלל שכנראה לא למדנו. וזה היה בסדר מבחינתם..
המלצה: אחרי שדיברתי עם המנחה, הלכתי לדבר עם הסטודנטים שהיו שם ושאלתי אותם על העבודה במעבדה, איך הם בחרו להיות שם? אם יש להם קורסי השלמה? כמה זמן הם עובדים ביום? זה משתנה מאדם לאדם אבל זה נותן מושגים לגבי מה תואר שני דורש מהסטודנט- זה לא קל!! כדאי לכל אחת כשהיא הולכת לדבר גם עם הסטודנטים שזה יותר קרוב אלינו..(ממה שהמנחים עצמם אומרים)
שיהיה בהצלחה לכולן!
אביגיל.
שלום,
השבמחקהשבוע הייתי בראיון אצל פרופסור חנה מרגלית מהפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית.
אתאר כאן את מהלך הראיון:
הפרופסור סיפרה לי על שלל הפרויקטים שנעשו במעבדתה במהלך השנים ואפילו הסבירה לי באמצעות דיאגרמות ומצגות כל מיני מנגנונים שהם חקרו (ממש מעניין!).
היות שלפני הראיון דיפדפתי במאמרים שלה הבנתי קצת יותר במה מדובר כאשר היא הסבירה לי דברים שונים, ולכן המלצה: תקראו מאמרים לפני הראיון, ולאו דווקא את האחרונים, שימו דגש על המאמרים "החשובים" והמפורסמים ביותר (כמו אלו, למשל, שהתפרסמו בכתבי העת הידועים יותר), כי אותם יותר סביר להניח שהמנחה י\תזכיר.
לאחר מכן שאלו אותי:
1) מה מעניין אותי?
2)האם כבר יש לי רעיון לפרויקט מסוים שהייתי רוצה לעבוד עליו?
3)האם אני חרוצה? (יש מישהו שיגיד לא? )
4)האם אני יותר בכיוון של מחשבים או ביולוגיה?
5)האם ארצה להמשיך לדוקטורט?
לאחר מכן דיברתי עם אחת הסטודנטיות, שנתנה לי תמונה יותר ברורה לגבי הנושאים הטכניים, כגון: אווירה, חברה, שעות...
בתואר שלנו יוצא שמבחינת קורסים במחשבים, יש לנו הרבה, אך בביולוגיה נדרשות השלמות...כך שצריך לקחת את זה בחשבון.
המון המון הצלחה!!!
אסתי